Om rätt och fel

Två fel gör inte ett rätt; det är väl ändå självklart. Samma gäller för hundra fel, tusen fel, hundratusentals fel. Det blir aldrig rätt, men ändå verkar världen för tillfället tänka att nu när allt redan är så inåthelvete fel, kan vi lika gärna fortsätta. 
 
Gör om, gör rätt, sägs det, men ingen verkar orka börja om. Det finns teorier om att det som är rätt är svårt, men det behöver inte betyda att det som är fel är så fruktansvärt mycket lättare. Att det däremot är lättare att fortsätta när en väl har börjat är förståeligt; om en aldrig börjar är det ingen direkt bragd att sluta. 
 
Vad som är fel, och vad som är rätt, är nog den svåraste frågan av dem alla. I alla fall om det en söker är svar. Däremot finns det otaliga tolkningar, definitioner, teorier och osäkra påståenden som ska föreställa svar, men som är fulla av motsägelser, irrelevanta iakttagelser, och inkorrekt fakta, även kallat "bullshit". Är det något jag lärt mig i skolan är det att ju fler som tycker att en viss teori, tolkning, definition eller till och med en del bullshit, låter bra, desto mer rätt är den. Är det något jag har lärt mig utanför skolan är det att samma sak kan vara helt och fullständigt fel för dig, men det behöver i sin tur inte betyda att du är fel. Snälla, tro inte att det är du som är fel.
 
Jag har spenderat större delen av min tonår i tron om att jag är fel. Inte att jag utför fel handlingar, eller säger fel saker, eller att det är fel på mig, utan att hela mig, hela min person, hela mitt jag, är fel. Snälla lilla tonårs-Karin, det är inte så. (Förutom att det faktiskt var fel av dig att tro så, men nu ska vi inte vara sådana.) Snälla alla osäkra tonåringar, och barn, och vuxna där ute, det är inte så. Det finns inget som är fel med att existera, och ni kommer att märka att, på de allra flesta sätt är att existera oundvikligt.
 
Ingen är rätt för alla, men alla är rätt för någon. Det kommer alltid finnas de som tycker sig tro att de kan förbättra er, göra om, göra rätt. Jag vill att ni ska be dem att dra åt Hälsingland (förlåt till alla i Hälsingland, men någonstans måste de ju befinna sig). Det finns inget att göra om, det finns inget att göra rätt, och det finns inget att förbättra, så länge det är ni. Om ni är fel är det också okej. Så länge det ni gör för stunden är rätt.
 
Med andra ord: fuck the haters.
 
Karin
Allt | |
Upp